Dag 7, 8 en 9: treinreis van Lhasa naar Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 7, 8 en 9: treinreis van Lhasa naar Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 7, 8 en 9: treinreis van Lhasa naar Chengdu

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

31 Mei 2015 | China, Chengdu

Een schitterende treinreis van ruim 3.300 km in 44 uur. We slapen in een 4 persoons coupe met 2 gepensioneerde Taiwanezen. De eerste helft van de rit gaat over de Tibetaanse hoogvlakte. We rijden langs besneeuwde bergtoppen over een gebied waar slechts wat mos groeit. Het hoogste punt dat we bereiken ligt boven 5.000 meter, hier is het hoogstgelegen station ter wereld. Zuurstof blaast door de trein. Toch hebben we een beetje koppijn.
De mensen aan boord zijn heel vriendelijk en behulpzaam. De jonge Chinezen willen hun Engels met ons oefenen. En de taiwanezen zijn ook spraakzaam. We hebben allerlei nuttige informatie gedeeld. Zo weet ik nu alles van het pensioenstelsel in Taiwan.
Je kunt merken dat het niet vaak voorkomt dat er westerlingen in deze trein zitten. De conducteurs vinden ons interessant en willen een selfie met ons erbij. Er is maar een conducteur die Engels spreekt. Als we iets aan de anderen vragen ontstaat er lichte paniek. Toch komen we er samen elke keer weer uit. Eten bestellen in de restauratiewagon? WhatsApp heeft allerlei icoontjes, zoals een plaatje van een lachende koe, een kip en van groene blaadjes. Als we die laten zien, staat na enige tijd onze tafel vol met rundvlees, kip en groenten.

Nog wat tips voor de NS:
Deze trein heeft in elke wagon een conducteur. Als de trein op een station stil staat, gaan ze allemaal buiten schuin naast de deur staan met hun handen voor hun buik gevouwen. Onze trein had 14 wagons, dus 14 conducteurs.
De conducteur houdt ook de wc's schoon.

Ook aardig is dat ze overal een mannetje voor hebben. In Nederland kunnen machinisten aan een rood of groen licht zien of ze weer kunnen vertrekken. In China hebben ze met witte verf een vak gemaakt op het perron, daar staat een kerel in met in zijn linkerhand een rode vlag en in zijn rechter een groene. Is dat niet schattig?

Vanmorgen zijn we neergestreken in Chengdu. We gaan de stad verkennen. Maar eerst douchen, we stinken een beetje.

• 31 Mei 2015 - 15:20

Ad En Bep:

Hoi Bert en Tim.

Wat een indrukwekkende en leuke trip maken jullie tot nu toe. Echt leuk dat we zo mee kunnen lezen en reizen. Geniet ervan, en we hopen natuurlijk dat jullie mooie foto's maken voor de thuisblijvers om ook een beetje mee te kijken naar deze fascinerende landen.
    Groeten Ad en Bep

• 31 Mei 2015 - 17:51

Pa En Moe Molenaar:

hallo bert en tim,

wat een ervaring hebben jullie en wij ook een klein beetje omdat we het
    mee kunnen lezen.
    veel plezier en is de stank er af?ik hoop van wel
    gr pa en moe

• 31 Mei 2015 - 17:54

Reinier En Betty:

Wat een geweldige ervaring weer, zo'n treinreis. Ontzettend leuk om mee te lezen en de foto's te kunnen zien! Geniet er van!