Dag 15. Aankomst in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 15. Aankomst in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 15. Aankomst in Beijing

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

06 Juni 2015 | China, Peking

Xi'an en Beijing liggen ongeveer 1.100 kilometer van elkaar. De boemeltrein van Chengdu naar Xi'an zou daar 22 uur over gedaan hebben. Vandaag hebben we die afstand in nog geen 5 uur afgelegd in de flitstrein (zie foto), een hogesnelheidstrein die lijkt op een kogel. In Nederland praten we alleen over zo'n trein, in China realiseren ze het. De gemiddelde snelheid lag tussen 285 en 300 km/h, en je merkt daar helemaal niets van. Een knappe prestatie van de Chinezen.

De komende dagen gaan we de Chinese hoofdstad Beijing verkennen. Morgen de verboden stad en komende maandag naar de Chinese Muur. Komende woensdag gaan we met de trein naar Mongolië, de treinkaartjes liggen al klaar.

Chinezen zijn niet allemaal even goed in Engels, al vinden ze soms zelf van wel. Dat levert soms hilarische, maar soms ook pijnlijke communicatie. Een van de agenten van het toeristenbureau vroeg in de taxi van het station naar het hotel: joewannoegota?
Ik: sorry?
Agent: joewannoegota?
En na vijf poging en wanhopige blikken begrepen we ineens dat 'gota' het hotel is en ze bedoelde of we nu naar het hotel willen. Deze Tina bood aan om de komende dagen onze gids zijn. Dat hebben we maar niet gedaan.

In restaurants zien we twee soorten gedrag als we willen bestellen. Soms breekt er blinde paniek uit en durft niemand ons aan te spreken. Na lang wachten en naar elkaar wijzen, duwen ze dan iemand naar onze tafel die dan stoïcijns Chinees tegen ons gaat praten. Wij praten dan terug in het, Nederlands. Het komt ook voor dat ze juist allemaal graag willen en het menu meerdere keren door verschillende personen met ons wordt doorgenomen of dat ze allemaal luid giechelend met ons willen afrekenen en er meerdere kassabonnen worden aangereikt.

De eigenaresse van een restaurant stelde enthousiast allerlei vragen aan ons, waarbij ze twee keer over een verhoginkje struikelt en pijnlijk op de bank klapt waar ik op zit. Ik begreep helemaal niets van wat ze zegt.
Uiteindelijk vraag ik of ze misschien ook Engels spreekt. Ze snelt gauw weg. Tim zegt droog: 'volgens mij sprak ze Engels'.

Morgen meer over Beijing.