Dag 25. Irkoetsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 25. Irkoetsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 25. Irkoetsk

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

16 Juni 2015 | Rusland, Irkoetsk

Vandaag is het weer een prachtige zonnige dag, met temperaturen rond de 30 graden. We hebben een paar Russisch Orthodoxe kerken bezocht en winkels en supermarkten. De kerken zien er heel kleurrijk uit (zie de foto's).

Hoewel we hier middenin Azië zijn, zien veel van de bewoners van Irkoetsk er europees/Slavisch uit. Dat komt door de russificatie tijdens de tsarentijd. Veel Europese Russen zijn toen verleid om in Siberie te gaan wonen, zodat het een Russisch karakter gaat krijgen. Later zijn er miljoenen mensen verbannen naar de werkkampen (de Goelags) hier in Siberie. Veel van die mensen zijn hier permanent gaan wonen.

Je ziet hier mooi en lelijk door elkaar. Schitterende, maar vervallen houten huizen, fraaie kerken, veel gebouwen uit de Sovjet tijd. Mensen rijden rond in zowel Lada's als dikke BMW'S en Hummers. De maffia is in deze stad nog machtig. Beelden en straatnamen van Marx, Engels en Lenin, maar niet van Stalin, minstens net zo'n grote schurk als China's Mao.

Vanavond nemen we de trein door de Siberische taiga naar Ekaterinburg. 52 uur treinen over 3.300 kilometer. Da's dubbel zo snel als de reis naar Irkoetsk. De Trans Siberie Spoorlijn is trouwens deels aangelegd door mensen uit de Goelags.

Ekaterinburg ligt ongeveer 70 km van Europa. We komen steeds dichter bij huis. In tegenstelling tot Irkoetsk mocht Ekaterinburg in de sovjet tijd niet door buitenlanders bezocht.

Over 2 dagen meer.

• 16 Juni 2015 - 09:15

Betty:

Mooie verhalen! Jullie genieten volop, kunnen we lezen en zien op de foto's. Steeds dichterbij huis idd, maar nog veel te zien. Dus geniet van alles en wij genieten mee door het te lezen! Groetjes uit Leersum!