Dag 28. Ekaterinburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 28. Ekaterinburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 28. Ekaterinburg

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

19 Juni 2015 | Rusland, Jekaterinenburg

Ekaterinburg was in de sovjet tijd gesloten voor buitenlanders. Toen heette de stad Sverdlovsk, vernoemd naar een communist van het eerste uur Sverdlov. Het is nu een redelijk moderne stad met zo'n 1.3 miljoen inwoners. Ekaterinburg ligt in Azië, maar ontkent dat graag. Wij zijn europees, en zo ziet het straatbeeld er ook uit: alle bekende westerse merken en winkelketens die wij ook hebben.

Soms zie je nog overblijfselen van de sovjets, zoals een groot beeld van Lenin, een leninstraat en een marxstraat. Er staat zelfs nog een standbeeld in de stad voor de Komsomol, een beetje enge communistische jeugdorganisatie. In een grote winkelstraat staat nog een grijs gebouw van een staatsbank van de partij, compleet met hamer en sikkel en de letters SSSR (CCCP). Foto.

Interessant is dat de laatste Russische tsarenfamilie, de Romanovs, in deze stad zijn vermoord in 1917. De lichamen zijn toentertijd ergens in een bos achter gelaten. Tegenwoordig worden de Romanovs als goden vereerd in de Kathedraal van het verspilde bloed (foto). Ze zijn weer in genade aangenomen.

Nu gaan we zo langzamerhand naar het station. Om half zes vertrekt de trein naar Moskou. Morgenavond hopen we daar aan te komen. Tot dan!

• 19 Juni 2015 - 14:25

Anne Bosman:

Blijft leuk om iedere dag een update van jullie belevenissen te krijgen!

• 19 Juni 2015 - 15:04

Pa En Moe Molenaar:

gisteravond [18 juni] de stem van bert weer eens gehoord,want je belde toen marga bij ons was.
    wat een belevenissen ,gewoon geweldig groetjes