Dag 33. Sint Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 33. Sint Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 33. Sint Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

24 Juni 2015 | Rusland, Sint-Petersburg

Tijdens onze treinreis door Rusland vroegen verschillende Russen wat we als toerist nu eigenlijk in hun land komen doen. Het land is in hun ogen helemaal niet mooi en interessant genoeg voor toerisme. Alleen Sint Petersburg, daarvan konden ze zich voorstellen dat daar toeristen komen. Na Irkoetsk en Moskou zijn we het niet eens met hun gesomber. Maar benieuwd zijn we nu wel naar Sint Piet.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Sint Petersburg vernoemd is naar de stichter tsaar Peter de Grote (P. de Eerste), niet dus. De stad is vernoemd naar de apostel Petrus. Toch heeft Peter de Grote flink zijn stempel gezet op deze stad. Tijdens zijn verblijf in Nederland is hij kennelijk enthousiast geworden van de Amsterdamse grachten en herenhuizen, want die heb je hier ook. Prachtige stad. Brede straten, mooie grachten en gebouwen. Een absolute topper is de brede Nevski Prospect.

Het weer is wisselvallig, beetje regen, harde wind vanaf de Finse golf, maar ook zon.

Overigens is er vandaag in Rusland een klein relletje over Nederland. Op de zender Russia Today en in een krant wordt melding gemaakt van onvervalste anti-Rusland propaganda, en wel in een schoolboek voor maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Op tv liet men het boek zien, en dan met name de cartoon die Rusland weergeeft als een boze figuur, Oekraïne als een bang gezicht en Europa bang wegkijkend. Ook kwamen tweets van enkele boze Nederlandse ouders in beeld met als boodschap dat onze kinderen beschermd moeten worden tegen dit soort onzinnige anti Russische hitserij. Foei toch.

Morgen gaan we naar museum de Hermitage en daarna zien we wel
T is onze laatste dag in Rusland.

• 24 Juni 2015 - 21:10

Ingrid:

Hoi wat een reis. Geweldig. Leuk dat jullie elke keer de moeite nemen om de belevenissen te delen.