Dag 35. De trein naar Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 35. De trein naar Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 35. De trein naar Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

26 Juni 2015 | Finland, Helsinki

Vanmorgen vroeg zijn we in bijna 4 uur met de Allegrotrein van Petersburg naar Helsinki gereden. De paspoortcontrole door de Russen was weer zeer grondig, de Finnen daarentegen keken nauwelijks naar ons paspoort: we zijn weer in de EU.

Helsinki is een havenstad met 600.000 inwoners. Toch lijkt het een stad met een kleine compacte kern. De winkelstraten zijn gezellig, de haven is leuk en er staan enkele aardige gebouwen. Met een dag heb je het mooiste wel gezien.

Wat hier opvalt zijn de mensen die zich uitdossen als hardrockers en gothics. Lange haren, allerlei metalen sieraden in lippen, reukorgaan, oren en voorhoofd en voornamelijk zwarte kleding met als favoriete afbeelding een schedel. 's Avonds groeperen ze in het Kasvitieteellinen puutarha (park) om daar flink te drinken. Dat laatste kunnen ze hier net zo goed als in Rusland. Sommige jongeren bedelen er openlijk voor. Bij het station zat een jongen met een stuk karton voor zich waarop stond: "geld gevraagd om bier te kopen".

De Finse taal is misschien wel de mooiste ter wereld. Sommige talen zijn heel compact en efficiënt. Daar heeft het Fins geen hinder van. Heerlijke lange woorden met veel trema's en zelfs dubbele ii's. Wat dacht je van 'Rautatieasema' en het geweldige woord 'kiviuuisiemensämpylät' en het hilarische 'loimukirjolohifileepala'. Het grappige is dat je meestal geen idee hebt wat het betekent. Overigens is de Rautatieasema een treinstation.

Morgen gaan we uitslapen, Finse dropjes eten en in de middag stappen we op de boot naar Stockholm, circa 18 uur varen. Tot over twee dagen.

• 26 Juni 2015 - 22:00

Hanny:

Ahhh....Europa! Jullie naderen de hittegolf in NL.

• 27 Juni 2015 - 12:59

Pa En Moe Molenaar:

slaap maar lekker uit,dat is ook wel eens fijn en goede bootreis toegewenst,dat zal
    ook weer een ervaring zijn .groetjes