Dag 18. De laatste dag in China - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 18. De laatste dag in China - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 18. De laatste dag in China

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

09 Juni 2015 | China, Peking

Vandaag hebben we wat rondgezwalkt in Beijing. Zeker de Hutongs, de wijken met alle straatjes en winkels zijn erg leuk.
We hebben het vermaarde Museum van Oudheden bij het Tiananmenplein bezocht. Heel bijzonder was het niet. Heel veel replica's, namaak dus. Het interessantst was nog wel een bakje met kruisbessen van wel 2 miljoen jaar oud (de bessen zouden ook slechts 200.000 jaar oud kunnen zijn volgens het kaartje).

Nog nooit in ons leven zijn we zo vaak gefouilleerd als in China. En Beijing spant zeker de kroon. Bij elke ingang van elk metrostation (17 metrolijnen met elk 20 - 30 stations met elk 4 of 5 ingangen) worden onze spullen door een scan gehaald en betast men ons. Beijing is houdt het wereldrecord cameratoezicht op burgers. Laatste heeft het stadsbestuur besloten om nog eens 400.000 cameras extra te plaatsen om te controleren of mensen roken in de openbare ruimte. In het bovengenoemde gratis museum moeten we eerst een kaartje halen, het volgende meneertje maakt daar dan een mooi rond gaatje in, verderop gaan onze spullen door de scanner. Dan worden we uitgebreid gefouilleerd. Inmiddels hebben ze gezien dat we flessen met vloeistof bij ons hebben. Op Schiphol moet je die dan inleveren. De dame hier pakt mijn fles, geeft die aan me en zegt: "drink!". Als het petroleum of nitroglycerine is, zo is de gedachte, zal deze meneer het niet opdrinken. Geniaal, toch?

Wat een land, dat China. Kostelijk eten, mooie oude gebouwen en 1,2 miljard inwoners. Aardige en behulpzame mensen. Voor iedereen hebben ze wel werk bedacht. We zien mensen de hele dag op een stoeltje zitten bij een roltrap in de metro om die te bewaken, er zijn duizenden bewakers, er zijn mensen in hotels die de draaideur alvast een zwieper geven als je er in stapt, er zijn er die tegen geringe betaling je toekomst voorspellen, je gezicht masseren, je mobieltje schoonmaken of zelfs op straat je oren schoon willen maken.

Toch gaan we dit land verlaten. Morgenochtend nemen we de Transmongolie Express naar de hoofdstad van Mongolië, Ulaan Baatar. In Beijing leven ruim 22 miljoen mensen, in het hele land Mongolië maar 3 miljoen. Toch is het zo groot als Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland samen. Het land van 'de (eeuwige) blauwe lucht' bestaat grotendeels uit de Gobi woestijn. 45% woont in de hoofdstad, de rest is nomade en woont in grote ronde tenten (joert) op het platteland.

Morgen geen blog. Tot donderdag.

• 09 Juni 2015 - 12:19

Marco :

Ha Bert en Tim,
    Erg leuk om over jullie belevenissen te lezen. Goede reis verder!
    Marco Batenburg

• 09 Juni 2015 - 12:22

Rien Marinusse:

voor de lol moeten je eens naar de kapper gaan en gelijk je hoofd en schouders laten masseren
    gaan je nog naar het winterpaleis en de verboden stad
    groetjes rien

• 09 Juni 2015 - 14:07

Pa En Moe Molenaar:

zijn je oren nu schoon??????
    wat een belevenis,kunnen jullie dat allemaal verwerken.hier is alles
    oke.groetjes pa en moe molenaar