Dag 30. Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 30. Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 30. Moskou

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

21 Juni 2015 | Rusland, Moskou

Moskou is een heel andere Russische stad dan die we tot nu toe gezien hebben. Het heeft met al die dure winkels en brede winkelstraten wel iets weg van Parijs. Van het communisme is niets meer over, het is puur kapitalisme. Maserati's, Ferrari's en Hummers in overvloed, liefst zwart en met geblindeerde ramen. Een paar jaar geleden stond Moskou op 1 in het lijstje van steden met de meeste miljardairs.

Het is een dure stad. In een restaurant eten kost minimaal het dubbele als bijvoorbeeld in Irkoetsk, hetzelfde geldt voor de taxi tarieven.

Vanmorgen zijn we de zondag begonnen met een kerkdienst bij de Baptistengemeente in de Petrovskistraat. Het was een afwisselende dienst met maarliefst 3 korte preken, gedichten en zang van allerlei koren en kinderen. Het geheel vond plaats in de kelder van een gebouw. Er waren zo'n 250 gelovigen bij elkaar. We werden hartelijk welkom geheten en er kwam een dame tussen ons in zitten die de hele dienst voor ons in het Duits heeft vertaald. Van haar begrepen we dat de kerk in Rusland nog niet wordt dwars gezeten door de overheid, maar dat ze in de nabije toekomst wel moeilijkheden verwachten. De heer V. Poetin, als KGB'er altijd een verklaard atheïst geweest, is sinds enige tijd weer belijdend lid van de Russisch Orthodoxe kerk. Deze kerk duldt geen andere geloofsrichtingen naast zich en weten zich nu door de president gesteund.

Vandaag zijn we op het Rode Plein geweest en bij het Kremlin. Bij het Kremlin staat de kathedraal (zie foto, met een hoog Efteling gehalte, volgens Tim. Morgen gaan we naar een markt en proberen we ondanks de drukte in het Kremlin te gaan.

• 22 Juni 2015 - 06:07

Hanny:

Ah.....geweldig die verslagen van jullie!
    En met een selfie, leuk. Nog veel reisplezier verder.

Groet, Hanny

• 22 Juni 2015 - 11:24

Pa En Moe Molenaar:

goedemiddag,wat een belevenis en prachtig de fotos die jullie doorsturen.
    nog veel plezier gr.pa en moe

• 22 Juni 2015 - 16:16

Ansgar Bosman:

Ha Bert en Tim,

Ik lees jullie berichtjes in plukken van ca. 10 stuks. Vandaag dus de laatste 10 dagen meegemaakt. Geweldig! Blijf jullie ervan genieten, dan doen wij dat ook :-).
    Hartelijke groet, Ansgar

• 22 Juni 2015 - 20:09

Lex:

Hej buren, de verhalen van de laatste dagen waren weer buitengewoon. De treinreizen vond ik heel bijzonder en ook dat jullie in Moscow naar de kerk zijn geweest. Goeie reis verder :)