Dag 11. Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 11. Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 11. Panda's

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

02 Juni 2015 | China, Chengdu

In de provincie waar we nu zitten leven nog panda's in het wild. Vandaag hebben we er een aantal gezien in het fokcentrum aan de rand van Chengdu. Het zijn toch wel aparte en opvallende dieren (zie de foto), een kruising tussen een teddybeer en een lakenvelder.

De Chinezen hier zijn wat langer als die in Guangzhou in het zuiden. Tibetanen lijken niet erg op Chinezen. Ze zijn donkerder en hebben rondere ogen. De vrouwen in Tibet hebben opvallende rode wangen. Tibetanen hebben wel iets weg van de indianen in Bolivia, je weet wel, die met die bolhoedjes. Chinezen hebben een platter gezicht. Overigens kijken veel Chinezen neer op de Tibetanen. We spraken bijvoorbeeld in de trein een Chinese vrouw die 5 jaar les heeft gegeven in Tibet. Enigszins teleurgesteld gaat ze weer in Chengdu wonen. In haar beschrijving van de Tibetanen komen de woorden lui en gemakzuchtig voor.

Een opmerkelijk gedragsdingentje hier is het voortdurende gerochel. De hele dag door hoor je zowel mannen als vrouwen luidkeels rochelen en hun uit de diepten opgehaalde fluimen deponeren waar dat maar kan, zoals in vuilnisbakken, een zakdoek of op het gangpad in de trein. Maar er is hoop, het zijn niet de jongeren die dat doen.

Vanavond vertrekken we met de trein naar Xi'an.

• 02 Juni 2015 - 10:44

Jacob:

HI Manne

Prachtig Dag 11 alweer achter de rug.
    Man weblijven jullie volgen en heel veel plezier!!!!

• 02 Juni 2015 - 17:24

Suzanne:

Wat zien en beleven jullie veel!!! En dat wat jullie schrijven zal nog niet de helft zijn... Geweldig!!!

• 02 Juni 2015 - 20:34

Joke Radder:

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen, dit zijn zeker ook onze ervaringen. Al waren de dingen die jullie noemen in 13 jaar tijd wel een stuk beter geworden. Wat zijn jullie een mooie reis aan het maken, geniet van al het mooie.

• 03 Juni 2015 - 08:19

Henriette:

Hai Bert en Tim

Kijk maar uit dat er geen rochel in je eten verdwijnt!
    Maar hoe zijn de hotels en het eten?
    Zoals jullie reizen leer je wel de bevolking van dichtbij kennen.
    Dat is wel erg mooi

Liefs Jet