Dag 13. Xi'an - een lekkere warme dag - Reisverslag uit Xi'an, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 13. Xi'an - een lekkere warme dag - Reisverslag uit Xi'an, China van Bert en Tim Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 13. Xi'an - een lekkere warme dag

Blijf op de hoogte en volg Bert en Tim

04 Juni 2015 | China, Xi'an

Het is schitterend weer vandaag, rond de 30 graden. Vandaag hebben we binnen de geheel ommuurde binnenstad gewandeld, oude gebouwen bezocht en door de smalle straatjes van de moslimwijk gelopen (foto).

De mensen zijn hier anders dan in Chengdu en Guangzhou. Ze zijn gemiddeld zeker een kop groter en grof gebouwd. We komen nu Chinezen tegen die langer zijn dan Tim, in Guangzhou hadden ze die niet. Dikke mensen zie je niet veel in dit land. Ik ben benieuwd of dat zo blijft, McDonald's en KFC zijn ruim aanwezig en populair.

Het is bijzonder om te zien dat Chinezen blanke westerlingen als rolmodel zien. De modellen op kleding-, sieraden- en parfumreclames en billboards zijn vrijwel allemaal blank en westers, ook van Chinese merken.

In de buurt van ons hotel is een grote supermarkt. Formaat Makro. Altijd leuk om te zien wat de lokalen zoal eten. Dit lekkers (zie foto) ligt tussen de verse vis en het vlees. Die witte griezel is, als ze haar benen strekt, ongeveer 20 cm. Hoe bereid je zoiets eigenlijk? Wel hartstikke vers, want hij of zijn leeft nog. Tientje de kilo.

Morgen gaan we met de taxi naar het terracotta-leger, iets buiten de stad. Zaterdag gaan we met de trein naar de chinese finale: Beijing. 10 juni verlaten we China en vallen we Mongolië binnen.